Syyskuun 2024 näyttely

Ryhmä Räiskö - Luontoa, lumoa & luonnetta

Kuvataidenäyttely 27.8.-21.9.2024 Taidekamari, Tornio

Ryhmä Räiskö on Kivalo-opiston kuvataideryhmä. Nimensä se on saanut Kemin edustalla olevasta saaresta. Ryhmään kuuluu kymmenen jäsentä. Räiskössä työskentely on avointa, innostavaa ja kokeilevaa. Ryhmän vetäjänä on kuvataideopettaja Taina Rönkkö.

Useat räisköläiset ovat käyneet Taiteen perusopetuksen koulutuksen Kemissä. Ryhmän jäsenet ovat opiskelleet myös muissa Kivalo-opiston ryhmissä. Näyttelyssä olevat veistokset on tehty Kivalo-opiston keraamikon Kaisu Hyrkäksen opastuksella.

Räisköläiset ovat osallistuneet mm. Kivalo-opiston yhteisnäyttelyihin ja he ovat pitäneet omia näyttelyitään.

Alpo Afflekt on monitoiminen taitaja. Hän on tehnyt keramiikkaa melkein 20 vuotta, maalannut, veistänyt ja pitänyt mm. näyttelyn, jossa oli esillä vuosikymmenten aikana tehtyjä teoksia. Hän maalaa mielellään kuvia retkiltään ja perheestään.

Päivi Kilpelä on tutkailija. Piirtäminen ja värien etsiminen ja löytäminen on hänen keskiössä. Kaikenlaiset eläimet ovat hänen kiinnostuksen kohteita.

Hilkka Koponen maalaa usein öljyväreillä ja on erikoistunut öljypastelliliiduilla työskentelyyn. Hänen maalauksissaan näkyy vahvoja ja kirkkaita värejä. Luonto on läsnä useissa hänen töissään.

Raija Paakkolanvaara on tuottelias tekijä. Hän maalaa mielellään akryyliväreillä. Aiheet ovat moninaisia. Mystinen ja herkkä jälki näkyy hänen töissään.

Jouko Karhun piirrosjäljen tunnistaa erikoisista hahmoista ja maailmoista. Hän käyttää tussia, värikyniä ja akvarelleja teostensa toteuttamisessa.

Kyösti Kolehmainen maalaa taulunsa akryyliväreillä. Niissä esiintyvät ihmiset tai maisemat. Hän tekee myös keramiikkaa. Töissään on vahva tunnelma ja värit.

Jaana Laine maalaa tauluja öljyväreillä. Hän on töissään tutkinut naisia puuhissaan, veden virtauksia ja maisemiakin. Teoksissaan näkyy siveltimen lento.

Anja Ahokkaan töissä on tapahtumia, joissa useissa pääosassa on koira. Luonnon kuvaaminen öljyvärein on hänestä mieluisaa.

Auli Kaarina Järvelä maalaa vesivärein. Hänen akvarellinsa on herkkiä ja kokeilevia. Hän harrastaa myös grafiikkaa, jossa hän pyrkii kuvaannolliseen ilmaisuun.

Kivalo-opisto
kivalo-opisto@kemi.fi