Lokakuun 2024 näyttely

Marja-Leena Hyvärisen retrospektiivinen näyttely 'Elämän nälkä'

'Kun selailin leikekirjaani, huomasin siellä lauseen: "Marja-Leena Hyvärinen maalaa mielellään omaa elämäänsä ja perhettään." Totta!

Tämä näyttely on koottu niistä palasista, joita vuosien aikana on kerääntynyt minun ja lasteni seinille ja kaappeihin. Useat näyttelyn teokset ovat ensi kertaa yleisön nähtävinä tässä galleriassa, jossa tämä on myös ensimmäinen yksityisnäyttelyni.

Toki olen vuodesta 1976 alkaen osallistunut Tornion Kuvataideseuran yhteisnäyttelyihin, kuulunut sen johtokuntaan lukuisia vuosia, ja toiminut sen puheenjohtajana yhdeksän vuotta (1995-2004). Pohjolan Sanomien kuvataidekriitikkona jouduin reissaamaan lehden ilmestymisalueella vuosina 2001-2008 eli seitsemän vuotta.

Kuvataide on ollut tärkeä osa elämääni, ensin Kemin tyttölyseon opettajien Vanaksen ja Rautiaisen oppilaana, sitten Ateneumin kuvataideopettajalinjalla, sekä työssäni Tornion Suensaarella kuvataiteen lehtorina. Kiinnostus taiteen ilmiöihin vei minut Euroopan taidekeskuksiin, jopa Egyptiin asti. En löhöillyt uimarannoilla, vaan kuljin maalaten ympärilläni olevia näkymiä, joita tässäkin näyttelyssä on esillä.

Vuonna 2008 Tornion kaupunki palkitsi minut ja Tornion Kuvataideseuran kulttuuripalkinnolla. Tärkeimmällä sijalla ovat kuitenkin olleet perheenjäseneni ja lapsenlapseni, joista näyttelyssä on koottu pieni nurkkaus. Kiinnostus taiteen tekemiseen näyttää jatkuvan seuraavissa sukupolvissa.'

- Marja-Leena Hyvärinen -

ml.hyvarinen@gmail.com